zwroty do matury ustnej z języka angielskiego- co tu znajdziesz?
Zwroty do matury ustnej z języka angielskiego to ułożony przeze mnie zbiór przydatnych wyrażeń i gotowych zdań, które niejednokrotnie zastosujesz podczas egzaminu. Jeżeli niezbyt pewnie czujesz się w wypowiedziach w języku angielskim, takie gotowe rozwiązania mogą Ci niewątpliwie znacznie ułatwić komunikację.
Choć na pierwszy rzut oka może wydać Ci się trudne opanowanie tylu wyrażeń, weź pod uwagę, że nie musisz nauczyć się ich wszystkich w jeden dzień ani nawet tydzień. Rozłóż sobie naukę tak, by codziennie od poniedziałku do piątku opanować jedno wyrażenie lub zdanie, a w sobotę poświęć pół godziny na ich powtórzenie.
Co powiedzieć, gdy czegoś nie zrozumiesz?
Pytania i zdania, które możesz skierować do egzaminatora, jeśli czegoś nie zrozumiesz:
„Please repeat.” – Proszę powtórzyć.
„Could you repeat please ?” – Czy mogłaby Pani/ mógłby Pan powtórzyć?
„Excuse me, may I ask you something?” – Przepraszam, czy mogę Pana/Panią o coś zapytać?
„Sorry, I didn’t hear the question.” – Przepraszam, nie usłyszałem/łam pytania.
„I didn’t understand the sentence.” – Nie zrozumiałem/zrozumiałam tego zdania.
„Please speak more slowly.” – Prosze mówić wolniej.
„Could you explain the question to me?” – Czy mógłby Pan/mogłaby Pani wyjaśnić to pytanie?
„Say it again, please.” – Prosze to powiedzieć jeszcze raz.
Could you please rephrase the question?” – Czy mógłby Pan/mogłaby Pani przeformułować to pytanie?
„Could you say that differently?” – Czy mógłby Pan/mogłaby Pani powiedzieć to inaczej?
Zwroty do matury ustnej z języka angielskiego - rozmowa sterowana
Zadanie 1 z zestawu matury ustnej z języka angielskiego polega na przeprowadzeniu rozmowy z egzaminatorem na podany w zestawie temat. Ponieważ jest to dialog, możesz w nim zapewne potrzebować najróżniejszych zwrotów. Pamiętaj, że egzaminator w swym zestawie ma informację, że powinien nie zgodzić się z Tobą w którymś punkcie podczas Twej wypowiedzi. Jest to jeden z elementów egzaminu. Nie poczuj się wtedy niepewnie. Wykorzystaj koniecznie nasze zwroty do matury ustnej z języka angielskiego.
Zwroty do rozmowy część 1
„I have a suggestion.” – Mam propozycję.
„I have an idea.” – Mam pomysł.
„Maybe we could…” – Może moglibyśmy…
„I have a question.” – Mam pytanie.
„I assume…” – Przypuszczam…
„You know, I need a moment to think.” – Wiesz, muszę się chwilę zastanowić.
„I think…” – Myślę…
„I believe…” – Wierzę……
„Could we…” – Czy moglibyśmy razem…?
„I am sure that…” – Jestem pewny/pewna, że …
„I agree with that.” – Zgadzam się z tym.
„Agreed.” – Zgoda.
„I share the same opinion.” – Jestem tego samego zdania.
„I think the same way.” – Myślę tak samo.
„That’s true.” – To prawda.
„That’s not correct.” – To się nie zgadza.
„Okay.” – W porządku.
„That’s not a good idea.” – To nie jest dobry pomysł.
„That’s not a good solution.” – To nie jest dobre rozwiązanie,
„I don’t know.” – Nie wiem.
„That’s not an option.” – To nie wchodzi w grę.
I’m afraid, that’s not possible.” – To niestety niemożliwe.
„That’s not a problem.” – To nie jest problem.
„I’ll do it right away.” – Zaraz to zrobię
„Sorry.” – Przykro mi.
„I didn’t know that.”- Niewiedziałem/łam tego.
„I’m not convinced of that.”- Nie jestem o tym przekonany/przekonana.
Zwroty do rozmowy część 2
„Probably you are right.” – Prawdopodobnie masz rację.
„It seems to me that…” – Wydaje mi się, że…
„I prefer…” – Preferuję…
„Can you help me?” – Czy możesz mi pomóc?
„I feel like having…” – Mam ochotę na…
„I really like that.” – To mi się bardzo podoba.
„With pleasure.” – Z przyjemnością.
„I’m happy.” – Cieszę się.
„I’m satisfied/dissatisfied.” – Jestem zadowolony/niezadowolony.
„As far as I know…” – O ile wiem/ Z tego co wiem…
„I’m afraid that…” – Boję się, że…
„I hope that…” – Mam nadzieję, że…
„It’s getting on my nerves.” – To mi działa na nerwy.
„I intend to…” – Mam zamiar…
„Could you please…?” – Czy mógłbyś…?
„I’m in favor of it.” – Jestem „za”.
„I’m against it.” – Jestem „przeciw”.
„Unfortunately, that’s not possible.” – To niestety niemożliwe.
„That’s not a problem.” – To nie jest problem.
„I’ll do it right away.” – Zaraz to zrobię.
„With pleasure.” – Z przyjemnością.
„Unfortunately, I have no time.” – Niestety nie mam czasu.
„I don’t feel like it.” – Nie mam ochoty.
„I’m sorry.” – Przykro mi.
„That annoys me.” – To mnie denerwuje.
„I’m disappointed by that.” – Jestem tym rozczaro
„I’m excited about that.” – Jestem tym zachwycony/zachwycona.
Opis obrazka
„In the picture, there is/are…” – Na obrazku jest/są……
„In the picture, we see…” – Tu na obrazku widzę ….
„In the foreground, there is/are…” – Na pierwszym planie znajduje/ą się
„In the background, you can see…” – Z tyłu/ w tle widać…….
„at the back/front” – z tyłu/ z przodu
„at the bottom/top” – na dole/ na górze
„in the middle/in the corner” – po środku/ w rogu
„a woman/many women” – jedna kobieta/wiele kobiet
„a man/a few men” – jeden mężczyzna/ kilku mężczyzn
„one child/two children” – jedno dziecko/dwoje dzieci
„I like the picture.” – Ten obrazek mi się podoba.
„The photo is very cheerful/optimistic.” – To zdjęcie jest bardzo wesołe/optymistyczne.
„The picture creates a pessimistic mood.” – Na tym zdjęciu panuje pesymistyczny nastrój.
Relacjonowanie i opowiadanie o przeszłości.
Relacjonowanie wydarzeń i opowiadanie o przeszłości jest jednym z istotniejszych elementów egzaminu. W związku z tym pamiętaj, że jednym z ważniejszych tematów gramatycznych podczas przygotowania do matury z języka angielskiego są czasy przeszłe. Nie odpuszczaj ich sobie podczas nauki.
„One day…” – „Pewnego dnia…”
„Once upon a time…” – „Pewnego razu…”
„I want to tell you about…” – „Chcę opowiedzieć o…”
„I would like to talk to you about…” – „Chciałbym/Chciałabym porozmawiać z Tobą o…”
„A week ago/a month ago/a year ago…” – „Przed tygodniem/miesiącem/rokiem…”
„When I was a child…” – „Gdy byłem/byłam dzieckiem…”
„Firstly…” – „Najpierw…”
„Then…” – „Potem…”
„Afterwards…” – „Następnie…”
„Later…” – „Później…”
„In the end…” – „Na koniec…”
„That was a beautiful journey.” – „To była piękna podróż.”
„That was a terrible experience.” – „To było straszne przeżycie.”
„I remember it fondly.” – „Chętnie to wspominam.”
Zwroty do matury ustnej - wybieranie i odrzucanie
„I have three pictures/photos to choose from.” – Mam do wyboru trzy obrazki/zdjęcia.
„The photos present…” – Fotografie prezentują…
„The pictures/posters show…” – Obrazki/Plakaty pokazują…/ przedstawiają…
„I choose photo No. 1.” – Wybieram zdjęcie nr 1.
„I am most convinced by picture No. 2 because it is very colorful.” – Najbardziej przekonuje mnie obrazek nr 2, ponieważ jest on bardzo kolorowy.
„These are the photos of…” – Są to zdjęcia…. (czego?)
„I reject picture No. 3 because I don’t like it.” – Odrzucam obrazek nr 3, ponieważ mi się nie podoba.
„The poster is less attractive than the other.” – Ten plakat jest mniej atrakcyjny od tego drugiego.
Jaki może być obrazek?
Oto kilka przymiotników, które pasują do opisu obrazków.
piękny – beautiful
brzydki – ugly
kolorowy – colorful
monotonny – monotonous
optymistyczny – optimistic
pesymistyczny – pessimistic
jasny – bright
ciemny – dark
smutny – sad
wesoły – cheerful
Jeżeli zamierzasz zdawać maturę z języka angielskiego, zapoznaj się z Informatorem maturalnym przygotowanym przez CKE.